Werkdag 3 - Reisverslag uit Bacău, Roemenië van Leen Dam - WaarBenJij.nu Werkdag 3 - Reisverslag uit Bacău, Roemenië van Leen Dam - WaarBenJij.nu

Werkdag 3

Door: LvD

Blijf op de hoogte en volg Leen

25 April 2017 | Roemenië, Bacău

Vandaag stond er een culturele dag op het programma. Samen met de groep gehandicapten zijn we vanaf Betania vertrokken naar Iasi. Iasi is de oude hoofdstad van het vroegere Moldavië. Nu ligt het in Roemenië en is één van de grote steden.
Heel bekend is daar het cultuurpaleis wat we ook gaan bezoeken. Een erg imposant gebouw wat het verschil aan geeft tussen rijk en arm in Roemenië.
De mensen daar hebben geen benul dat er een 100 km verderop zoveel armoede is. Het wordt gewoon keihard ontkent en men geeft de mensen zelf de schuld dat men in armoede leeft.
Na het bezoek aan het paleis hebben we heerlijke lunch genuttigd. En wel een echte Roemeense. Vooraf een soort groentesoep met brood en groen/rode peper, daarna kip met gebakken aardappelen en als toetje een soort appelgebak, lekker zoet in ieder geval.
Daarna nog een Grieks orthodoxse kerk bezocht en de bijbehorende toren beklommen.
Een dag vol herinneringen in ieder geval en gezien het verschil tussen arm en rijk.
Morgen hopen we weer de terug te beginnen..